onsdag 17 mars 2021

Eländes elände

 Åldern tar ut sin rätt

Fredag 12 februari började gammelpumpen (ejektor) krångla.
Plötsligt gick den inte (jag hör ju i huset när den går igång och när den stannar) och lite senare gick den utan att sluta. Den gick i 20 minuter, sen gick jag ner till den och stängde av.
Och efter det...
TUR att det kommit en massa snö!!
Nedan är tidningar på tork, tidningar som snöhinkar stått på och tidningarna har blivit blöta.
Fram med regntunnorna!



Sicket kånkande och stånkande...och besvärligt. Städa? Ha! Tvätta? Ha! Diska? Ha!
Fick i alla fall hämta vatten hos grannen 😀

När jag äntligen fick tag i en rörmokarfirma som hade tid att ta sig an mig (det var tydligen massor av folk som fått problem med sitt vatten pga sträng kyla i ca 14 - ? - dagar) så hade det gått 17 dagar utan vatten.
Rörmokaren ville att jag fotade min servitut-brunn samt inne i det nuvarande "pump-huset". Sagt och gjort.
Locket av på servitutbrunnen som ligger ca 50 meter bort. Så här ser det ut inne i den brunnen:


Sedan ett foto taget från brunnen mot min lada (huset ligger bortanför ladan och själva "pumphuset" finns ju under huset i torpargrunden):
Och så här bedrövligt ser det ut i detta sk pumphus. Här är den gamla ejektorpumpen som varit en trotjänare i många, många år:
Och så resten av bilderna tagna därinne:



Det ser för jävligt ut allting, rent ut sagt.

Så kom du dagen D


Här drar de slangar från brunnen, över gärdet och åt mitt hus håll:

Och så här ser den nya dränkbara pumpen ut (synd med solen i ryggen så min skugga syns bättre än pumpen..!):


Elkabel och vattenslangar:

Men sen visade det sig att det tog ytterligare några dagar innan jag kunde använda vattnet.
Brunt, brunt, brunt. Jag skulle låta vattnet rinna 1-2 timmar och sedan stänga av i ca 1-2 timmar och sedan fortsätta proceduren. Hann ju såklart bli riktigt nojig på om något gått fel
Häller upp i glas med ca en dags mellanrum.
Alltså kan man säga att jag var utan vatten, inte 17 utan 19 dagar innan vattnet verkade så pass klart att jag "godkände" det och kokade mig ett ägg 😊
NÄÄÄÄ! 😭
Fy fan vad besviken och närmast knäckt jag blev. Skall det ALDRIG bli bra?!?
Fick ju helt sonika fortsätta att spola, stänga av, spola, stänga av osv osv.
Alltså in på den 20:e dagen nu då.
Och det blev ju bättre. Till slut. Så sakteliga. 

Men...så var det ju det här med toaletten då...
Det fanns överhuvudtaget inget tryck i tanken, alltså inget vatten i och det gick inte att spola.
Exet hjälpte mig med diverse krångel-mix-jox.
Först stänga av vattnet till toan. En liten torks-skruv under handfatet:

Toa-silen sitter bakom toalettstolen (väldigt dumt ställe) fick tas loss
ALLTSÅ SNART BYTER JAG BLOGG. ETT JÄVLA STRUL MED TEXT, INDRAGNINGAR, VÄNSTERJUSTERINGAR OCH FAN Å HANS MOSTER
med två skiftnycklar. Och komma åt där, liksom...


Till sluuut så!
Om jag nu minns rätt så satte vi på vattnet och lät det komma ut från slangen och ner i denna plastbytta:

Tyvärr minns jag inte i vilken ordning allt detta gick. Minnet är lite dysfunktionellt, om man säger så.

Och silen...inte så lite skit..! Allt kommer från smuts som kommit genom rören efter att rörmokarna var här och bytte alltihop. Fullt normalt alltså men knöligt att fixa själv, var det ju.

Försök få loss den du! Silen alltså...så att man kan göra rent den.



Gängtejp (heter det va?) runt gängorna. Fick väl inte loss silen helt så det fick bli några enkla spolningar med vattenkranen bara.
Skruva ihop grejerna igen då ja...
Sen så försökte vi på oss en liten rengöring av själva tanken. Där låg ju också lite skit och det fick bli flaskborste så gott det gick. Svårt att komma åt.
Snipp Snapp Snut - så var sagan slut.
Hoppas jag 👍









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar