tisdag 10 mars 2020

Ved-bekymmer

Myror i huv'et och oro i tankarna
Jag har under hela hösten och vintern hört att det knaprats glatt i veden som ligger inomhus. Jag har också hundratals gånger, när jag klyvt gran (till pinnved att tända brasor med), stött på äckliga, platta, feta, beige-vita larver i olika storlekar. De befinner sig under barken eller en bit in i träet.
Nu har jag fotat en skalbagge/trägnagare som kröp omkring inne och det måste sägas, det är inte den första av detta slag jag stött på:                                                                            
Självklart har jag googlat mig sönder och samman och blir ändå inte riktigt klok. Det finns ju hur många olika sorters skalbaggar som helst (eller "trä-gnagare" om man så vill). Först var jag rädd att det var husbock men efter alla bilder jag kikat på så tror jag inte att det är det. 
Hur som helst så är det ju larver som käkar på veden. Inte den färdigutvecklade gnagaren/baggen (som jag förstått det). Sen förpuppas larven och ut kommer en liten "bagge" av nåt slag. Denna ovan är ca 1½ cm lång i själva kroppen.
I alla fall, de dyker upp då och då, jag fångar dem och släpper ut dem och nya tillkommer hela tiden.
Vad jag hittills kommit fram till skulle detta kunna vara en "Blåhjon". Och om denna skalbagge skrivs det att de är, som jag tolkar det, ganska harmlösa. De kan dock göra skada om man "sätter plattor eller takbeklädnad på barkkantat virke." Och: "Blåhjonet trivs så länge inte hela lagret mellan bark och ved är uppätet, men angreppet brer inte ut sig till barkat virke och behöver därför inte bekämpas."
Nästa gäst:
Denna, på fotot nedan, stötte jag på IDAG av en ren slump när jag rörde runt i veden inomhus. Den satt på änden av en gran-klabbe. Så liten så jag förstår knappt hur jag kunde upptäcka den...
Men jag har väl tränat upp min blick för smått numera...
Så svårt att få bra fokus. Den har ganska långa spröt, det ser man om man tittar noga. Det var absolut första gången jag såg en sådan här. Blev såklart väldigt orolig och tänkte direkt: husbock?!?
Givetvis googlat runt även här men...hittade nåt på internet som visar att det skulle kunna vara "Mjuk trägnagare". 
Alltså, sitta vid datorn, kolla bilder, läsa texter och dessutom försöka artbestämma...tja.
Om denna art står det i alla fall att dess skadegörelse är begränsat till "mjukt, obarkat virke" och skall inte leda till "någon strukturell skada i virket".
Men eftersom en viss oro kommer att finnas kvar fram till jag med större säkerhet får veta vad dessa kryp är för några så måste jag kontakta Anticimex för en artbestämning.
Så är det bara.
Nedan ett foto på gnagspår efter nån rackare som jag såklart inte vet namnet på:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar