Verkligheten som ingen - säger INGEN - kan förstå som inte varit där....
Vi har ett uppdrag, det finns mål och riktlinjer, normer och värden som skall följas på vägen kring barns utveckling och lärande. Absolut nödvändigt och mycket bra.
Jag kopplar naturligtvis ihop detta med att Skolverket (eller kommunen?) tycker att det räcker med att tre vuxna personer skall fungera till 100% som stöd och omsorg till (i detta fall) 14 stycken 1-3-åringar PLUS utvecklande av individen, den sociala kompetensen, gruppkänslan, den språkliga utvecklingen, kreativiteten, det matematiska och naturvetenskapliga tänkandet etcetera. Man skall även arbeta med iPad och datorer med barnen och allt skall också dokumenteras på ett pedagogiskt sätt, dels rent "fysiskt-materiellt" på bl.a. väggar och i pärmar, dels i digitala skärmar samt även på internet via ett internt system för föräldratillgänglighet. Man skall OCKSÅ ha uppföljningssamtal och utvecklingssamtal. Man skall grovplanera och finplanera och man skall utvärdera och vidareutveckla.
Inte nog med detta:
Bord och stolar skall torkas av, golv skall sopas och detta inkräktar på rasterna. Man prioriterar ju rasten framför att torka bord och sopa golv, samtidigt som man vet att man inte vill sätta sig (vid mellanmål) till bords och det inte är avtorkat t.ex. Det ger en väldigt dålig bild och känsla, så klart.. Jag undrar, vart tog facket vägen?
Jag skall ta reda på det. Lovar.
Bara jag får TID.
Vi har öppet 6.15-18.00.
Det finns alltså bara tre personal på 14 små blöjbarn (märk väl) i sammanlagt 1 timme per dag. Vart tog de andra timmarna vägen?
Man jobbar i skift.
Blöjbyten + Lunch + Vila.
Barnen har en vila på 1-1½ timme.
Man skall ha rast.
Den som är tidig, d.v.s. öppnar förskolan 6.15, slutar klockan 13. Rast: 10-10.30.
Mellanskiftet och sen-skiftet skall också ha rast. Nämen?
Sen-skiftet börjar kl 9.
Summa summarum; tänk själv och FUCK kommun Punkt
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar