måndag 9 januari 2017

"Ordning hemma på 30 dagar"



Ny utmaning för i år
Nu, men bara för detta projektinlägg, "ordning hemma"
skall jag gå "baklänges" så att det blir "framlänges"...
Alltså, jag får ju dag 1 först och sen dag 2. Men för att det skall bli i samma ordning som jag får uppdragen så skriver jag in dag 2 efter dag 1. 
Ja-ja, strunt samma.

Nu har jag börjat jobba heltid igen, har alltså inte så mycket fri tid till förfogande längre och jag har tänkt att de där "varje-dag-utmaningarna" (har anmält mig igen) kommer jag att lägga på hög.
Det skulle i och för sig inte göra något egentligen, jag vet att jag kommer att ta itu med dem då och då.
Idag är det måndag och en riktig seg-dag, klockan blev mycket efter hemkomst, middag och lite vedeldning.
Gick igenom mailen. Där låg "Dagens utmaning"...
Tänkte att jag aldrig kommer att orka något sådant ikväll. Jag öppnar ändå mailet och läser:
Dag 1: "Rensa bort en sak eller två som du irriterar dig på"

Jag tänkte att det där kan ju inte vara särskilt arbets- eller tidskrävande! Vrider huvudet en aning åt vänster, ser fönsterbänken och PANG! LÄTT!




















Det första jag ser är den fina Cajsa-karotten med vissnade ärtskott (har länge tänkt slänga skotten). Sen ser jag den lilla svarta plastkrukan med vissen gräslök. Och slutligen den fina uggle-termometern jag fått av bästa vännen. Nu skall det väck (ugglan har blivit liggande då jag inte kommit på var jag vill ha den men nu tror jag att jag vet). 




















Det ser lite mer städat ut nu, eller hur. Men...jag har också i en vecka tänkt att julen ska "dansas ut" (Trettondedag jul) och när jag ändå håller på så får ljusstaken försvinna också:


















Och min kära skomakarlampa fick åter inta sin plats efter lite jul-vila...
Dåliga bilder, jag vet men man ser ändå skillnaden och det är det som är grejen. Får också lite mer "luft att andas" och dessutom blir det betydligt mer lättstädat. 
Jag lovar, hade jag inte fått/läst den där utmaningen/uppgiften så hade fönsterbänken fortfarande sett ut som bild nr ett.
Nu känns det jäkligt bra! Är riktigt nyfiken på morgondagens uppgift =D

10 januari:

Denna dags (2) uppdrag: "Ta dig an tre kartonger i förrådet och rensa bort de du inte tittat i på några år (eller så många som du känner att du orkar med). Tips: För varje sak du tar in i hemmet ska en eller två tas ut (bort)"
Hahaha underbart! Först hade jag bestämt (innan jag ens läste mailet) att idag kommer jag inte att orka ta itu med nåt uppdrag. Och då sparar jag det och lägger det på ett word-dokument som jag går och kollar på när jag känner att jag har tid och ork. Klockan är snart nio på kvällen och det känns bara: No no no, inga uppgifter idag. Orkar inte.
Men varför underbart?
Jo, för att jag redan gjort detta med kartongerna för inte alls länge sen och inte bara en eller två utan fler!
Säkerligen kan jag hitta nån mer kartong nånstans men nu är jag nöjd hahaha. Gött!
Det bästa är att man ska ha distans till det hela och inte känna sig tvungen :-D
Återkommer =)

11-12 januari

Oppsi-Doppsi!
Nu hamnade jag i det läget där jag känner att jag inte hinner med dessa dagliga uppgifter. Sena kvällar och trött. Men det gör inget. Jag sparar dem och återkommer med dem här.
När jag är fit for fight igen ;-)
Här kommer uppdragen i alla fall:
Dag 3: "Identifiera en eller två saker som är ett minne, ett arv eller en gåva som du sen gör dig av med. Antingen genom att sälja, ge bort eller kasta det."
Dag 4: "Beröm dig själv eller någon annan som gjort något bra, t.ex ställt in skorna i skohyllan, hängt upp jackan, lagt smutskläder i smutskorgen..."

13 januari:

Dag 5: "Skriv ned vad du vill tillbringa din tid med. Vad gör dig glad, vad ger dig energi och vad vill du prioritera. Skriv ned två till tre saker".
("Vi letar efter saker, tänker på röran och tillbringar tid till att damma, flytta och underhålla våra prylar. Hur länge, varierar från person till person. Det finns olika undersökningar och en del säger att vi letar 2 veckor i hemmet. McKinsey gjorde en undersökning 2012 som visar att vi letar intern information 45 arbetsdagar per år och medarbetare för att kunna göra vårt jobb.")

Hmm, här behöver jag fundera och reflektera...
Jo, jag tror att jag skall skriva så här: Arbete i trädgården! Planera, skapa, förändra.




















Nästa grej skulle kunna vara matlagning och att lära mig fler och fler goda alternativa middagsrätter till kötträtter. Mer vegetariskt/veganskt. Blir nyfiken och tycker det är spännande att testa. Det mår jag också bra av.
Här är t.ex. veganskt apelsinris (fast det är ju ingen middag då...) som jag testade strax innan jul. Hur gott som helst:




















En tredje grej skulle faktiskt kunna vara att sitta hemma och pyssla med olika saker, t.o.m. sånt som rör arbetet men bara det jag tycker är roligt. Speciellt pedagogiskt material:




















Ja, detta var tre grejer jag trivs med!

Dag 6: "Sätt ett mål för hur många uppgifter/utmaningar du skall klara av, av dessa 30 som du kommer att få."
Eftersom en del av oss har svårt att avsluta en utmaning, vilket kan bero på att man går för hårt ut. Det finns spelregler!
1. Gnäll inte (haha), muntra upp situationen istället. Peppa.
2. Sätt en vinst/belöning.

Jaha. Jag har i alla fall tänkt genomföra alla uppgifter men jag kommer inte att klara av alla 30 på 30 dagar. Och det är det som är så gött, jag känner ingen press. Jag gör dem när jag har tid OCH lust.

Dag 7
"Rensa översta hyllan i ett valfritt skåp"
Tips: 
1. Ha det du behöver på plats, t.ex hink och trasa. 2. Ha en låda på översta hyllan där du lägger sakerna. Lätt att ta ut, se vad du har och sakerna försvinner inte lika lätt. 

Detta har jag redan gjort på en del "översta hyllan" vilket resulterat i att jag fortsatt nedåt, i det här fallet garderoben och vilket i sin tur resulterade i att jag fortsatte med garderoben bredvid. Har redan visat foton på detta. Men här ser i alla fall några lådor ut som jag fixat:                                                                              









Ska upp tidigt imorgon, så godnatt för denna gång. 

Jag tar itu med mammabyrån i köket istället. Låda 1 (av 4), före:




















Efter:                                                                                                                                          




















Låda nr 2, före:




















Efter:




















Låda nr 3, före:




















Efter:                                                                                                                                          




















Sist men inte minst, låda nr 4, före:



















Efter: 




















ÄNTLIGEN! Det tog hela dagen, naturligtvis med en massa avbrott hit å dit. Matlagning t.ex. men äntligen. Det var värt denna dag. Och soppåsen blev ganska full.😌 Tänk att jag skall behöva sådana här sparkar i röven. Men det är tur att jag anmäler mig till sådana här utmaningar! Då blir det sannerligen gjort en massa positiva saker för luftens skull, energins skull, olika platsers skull!  👏😊

Dag 8: 
"Skapa en plats för en sak som 'flyter omkring' i hemmet." 
Tips: organisera dina saker utifrån hur du rör dig hemma. Försök att ha sakerna nära till hands där du rör dig.
Tja, vad skall jag komma på så här sent en fredagskväll efter en slitsam vecka..? Orkar inte engagera mig särskilt mycket men jag får ju syn på två pärmar (de har med mitt jobb att göra). Jag sitter jämt i köket och bredvid köksbordet står en gammal byrå som jag fått av 
min mamma som jag - som synes - skall fixa till...nån gång...
Mellan byrån och väggen har jag hittat ett perfekt ställe att ställa två jobb-pärmar på!
Som jag trodde jag skulle använda mer än vad jag gör. Lättillgängliga men...
Och visst ser det tråkigt ut:                                                                
En på byrån och en på golvet.
Så jag lurade lite snabbt om det fanns en bättre plats tillgänglig och:
Längst ner i gammel-skåpet i hörnet i köket. Visst, jag fick plocka undan lite grejer (bl.a en rostig grill-panna som vi ALDRIG använder - den åkte ut i ladan, på Simone-dotterns flyttgrejer (kanske hon vill ha den?).
Där får pärmarna stå istället, tillsammans med några andra pärmar. Alltså ibland kan jag vara för jävla lat, ärligt talat och orkar inte bry mig. Prioriteringar hit å dit men hur svårt var detta? Allt handlar om tummen. Och just därför är det så bra att vara med i sådana här utmaningar. Enkla och ganska kravlösa vad gäller tid åtminstone.
Jag ser ju nu också att det där skåpet lätt kan rensas på en massa saker så det får också bli en grej att lägga till listan. Utan krav :-)

Dag 9: 
"Ta dig an källsorteringen och skapa den ordning som passar just ditt hem."
Tips: Skapa platser för de saker som skall källsorteras och märk gärna upp med vad så det blir enklare för alla i familjen att ha koll. 
Här kan jag slå mig för bröstet! Vad gäller källsortering så har jag löst "problemet" för många år sedan. En lösning som jag är riktigt nöjd med.
Så denna utmaning kan jag bara släppa och gå vidare till nästa.
Men jag kan ju visa bilder förstås. Fördelen på ett sätt, är att vi har en lada där vi också har stora lådor som vi lägger återvinningen i. När de lådorna är fulla tar vi med dem till närmsta källsorteringsplats. Och naturligtvis när vi ändå skall ut å fara.
Men man springer ju inte ut till ladan så fort man har något som skall sorteras. Så här har jag löst det hela. Först ut, all papp:
På insidan av ett köksskåp har jag skruvat fast en liten behållare i hårdplast avsedd just för detta ändamål. Kanske köpt här: https://www.smartasaker.se/? Minns ej.
Denna mojäng rymmer mer än man tror. När man tycker att den är full (alltså, papp kan klämmas ihop rejält) så drar man en papp-tejp runt och ut med den!
En av de bästa saker jag köpt! 😊

Nästa sorteringsplats är två papp-rör som jag pimpat upp lite grann och sen skruvat upp dem på väggen i hallen (lite undanskymt men de skäms inte för sig, tycker jag). Ett rör för plast och ett för metall:

Och sist men inte minst, det som är för stort för dessa tre sorteringsplatser, de hamnar i en "korg-väska" som jag hittat på second hand för en prutt-summa (tillfälligt tom, kors!):
Om man nu skulle undra vad det är för grej som är fastsatt på väggen ovan så kan jag tala om att det är en katt-klös. Tur att de finns annars hade den platsen på väggen varit helt sönderriven vid det här laget!


Dag 10: 
"Gå igenom skorna i hallen och ställ undan de som du inte använder just nu. Rengör dem innan du ställer undan dem.
Tips: De skor med damm på är ofta de skor man inte använder.
Ja, det är ju fortfarande samma fredagskväll och nu orkar jag inte mer.
Men denna utmaning får jag återkomma till.

Dag 2 ligger jag fortfarande lågt med eftersom jag fått ganska bra ordning på det mesta här.
Dag 3 är den hittills svåraste utmaningen och jag kommer definitivt inte att klara den "lätt som en plätt". Den kräver mer tid, mer genomgång och fler funderingar. Så... ja vi får se vart det bär hän.
Dag 4 är inte så mycket att orda om mer än att jag berömmer mig själv. Ingen annan är indragen i detta mer än jag och det beror på att jag inte tänker ödsla den lilla energi jag har kvar på kvällarna, på att dra med vare sig mekan (maken) eller dottern som tillfälligt bor hemma igen. Jag har insett för länge sen att jag inte har nån medarbetare i själva grund-idén och just därför sparar jag min energi till annat. För min egen skull. 😲 
Jag menar, det är vuxna människor jag talar om, så varför ska jag ödsla min tid på de som inte har kompetensen. Klartext: jag gör detta för att jag själv ska må bra. Punkt
Uppgiften på dag 7 skulle jag kunna föra över på den där lilla "mamma-byrån" jag nämnde tidigare. Inte att göra i ordning den utseendemässigt sett (vilket jag oavsett skall göra) utan gå igenom lådorna. Oj oj oj, däri finns mycket att rensa, kan jag säga...
Natti 😇

Dag 11
"Skapa en plats i hallen för alla småprylar du använder, t.ex nycklar, mynt och kreditkort"
Tips: Använd en dold plats/förvaring för ett mer harmoniskt intryck i hallen.

Då säger jag som så att:
Nycklarna har jag alltid i jackfickan. Mynt har jag inga och om jag skulle ha några så finns de alltid i plånboken (som alltid finns i väskan som alltid hänger på en krok i hallen). Kreditkortet har jag alltid i plånboken.
Jag gick ut i hallen och kollade efter småprylar som inte har sin egen plats och, som jag redan visste, det finns inga. Det mest störande i hallen är problemet skor och den utmaningen ligger fortfarande kvar som ett eget litet projekt (dag 10).

Dag 12
"Börja med en ny vana. Sortera din post direkt när du kommer hem och släng det som inte är intressant" 
Tips: Det du inte hinner hantera just nu lägger du i en korg som du sen går igenom en gång per vecka.
Aaah! Vad jag måste slå mig för bröstet! Igen!
I princip går vi igenom posten och reklamen varje dag den kommer och slänger den efter att ha tittat igenom den. HATAR nämligen ogenomgången post/reklam som bara ligger och skräpar.
Visst händer det att man ibland inte orkar bläddra igenom högen men för det mesta blir den liggande max några dagar. Jag menar, det kommer ju nytt nästan varje dag, så det är bäst att hålla undan.
Haha, jag "klarade mig" denna gången också 😁
Fast jag vet ju att det finns uppgifter jag inte tagit mig an än 😉

Dag 13
"Skapa regler för vad som är tillåtet i köket. Plocka bort de saker som inte skall vara där, t.ex. leksaker eller verktyg om det inte är tillåtet att leka eller mecka i köket."
Tips: Om det är mycket som skall plockas bort, sätt ett datum för när det senast skall vara klart.
Ja-a...vad säger jag nu då 😎Regler å regler... Finns väl inga uttalade egentligen, vad jag kan komma på. Men outtalade finns ju, t.ex. att disken skall vara diskad efter varje måltid innan man påbörjar nån annan aktivitet. Den "regeln" funkar ganska klockrent.
Sen brukar det hamna småsaker på ena köksbänken som jag till slut (efter ett tag av irritation - oftast när det inte är mina...) försöker hitta nån plats åt. Svårt när det inte är mitt, men annars kommer frågan efter ett tag: "Ska du ha detta eller?" (= varning, jag slänger). 
Men köksbords-platsen är bland den rörigaste plats som finns i köket och vems fel är det?
Mitt.
Jag bor och lever vid köksbordet. Där har jag min dator, där sitter jag varje kväll, skriver på bloggen, planerar mat och trädgård, googlar runt på olika intressanta saker etc.
Varje gång vi skall äta, lägger jag locket på och vrider datorn ett fjärdedels varv och skjuter in den mot fönstret så att jag får plats med min tallrik.
Sen åker den fram igen.
Och det är ju egentligen inte bara datorn utan en massa allsköns papper om olika saker, jobb- eller trädgårdsrelaterat vanligtvis. 
Kanske jag skulle skapa en regel åt mig själv: Inga pappershögar på köksbordet!
Den kan jag ju börja med.
Imorrn.                                                                                                                                                                                                                                                                                   
Dag 14                  
"Samla ihop alla ljus och ljusstumpar på ett och samma ställe."
Tips: Ett bra tips är att använda ljusstumparna på lådor som kärvar. Dra med stearinet på de ställen som glider mot varandra, då går lådorna lättare att dra ut och in.
Hm...ja... Jag brukar alltid slänga dessa i soporna men jag har faktiskt, åtminstone EN liten byrå vars lådor kärvar väldigt mycket. Knappt använda stearinljus brukar jag dock spara till nästa jul.
Men det var ett bra tips. Nästa gång julen skall plockas fram skall jag också fixa en plats, en liten låda t.ex) åt stumparna!
Bara jag kommer ihåg det 😄           
D                                                                                       
Not: Många dagar senare hittade jag faktiskt ett halvbrunnet stearinljus och testade på skärbrädans kanter eftersom den är så jobbigt jobbig att skjuta in och dra ut. Men resultatet var värdelöst. Ingen skillnad alls. Funderar nu på om det har att göra med mängden stearin eller om ljuset bestod av paraffin? Detta måste jag ta kolla på nästa gång jag köper ljus. Bara köpa stearinljus då.                                                                                                                                                                                                                                                                      
Dag 15                                                                                                                                
"Gå igenom kylskåpet och gör dig av med det som inte går att äta längre. Har du tid så kan du organisera alla produkter efter kategorier, t.ex. mejeri, grönsaker, kött och fisk"
Tips: Förvara dina kokta ägg i samma kartong som de okokta men märk dem med t.ex. en glad gubbe. Vänd äggen med spetsen nedåt så håller de längre.
Ok.
Vi (jag) brukar vara ambitiös när det gäller detta med att inte slänga mat. Men visst händer det att det finns en å annan grönsak som blivit oätbar eller nån glasburk med nåt ovanligt i, t.ex. syltlök och jag blir irriterad: varför köpte jag syltlök? Till ett enda ynka recept? Vad skall man med syltlök till annars? Och min okunskap gör att jag låter burken stå tills innehållet blir oätbart. Det här går tvärsemot mitt tänk.
Jag måste vidareutveckla mig i detta, min princip att inte slänga mat! Om jag inte vet vad jag skall göra med vad-det-nu-är, så skall jag hädanefter googla mig fram till kunskap!
Men annars måste jag protestera lite mot dagens utmaning. Man kan inte organisera grönsaker efter grönsaker. Jag har googlat 😂 och lärt mig att olika grönsaker vill ha olika sorters förvaring. T.ex. rödbetor vill ligga i plastpåse med hål och så kallt som möjligt. Därför hamnar de längst ned tillsammans med bl.a. ost och smör...
Paprika däremot, vill ha det så svalt det bara går (alltså inte för kallt) och hamnar därför högst upp i kylskåpet, där det är som varmast (ca 10 grader). 
Detta kan jag naturligtvis inte utantill! Jag är så himla duktig så jag skriver en l-i-s-t-a på hur olika grönsaker helst skall förvaras. Inte nog med det, självklart är grönsakerna listade i bokstavsordning, utskrivna på A4 och uppsatta på insidan av ett köksskåp...
Redigt, redigt...🙋
Och...kokar jag ett ägg så äter jag upp det bums (fan vad äckligt ordentligt allting låter...).
Jag, en kontrollmänniska. Men det kan vara svårt att se när man ser köksbordet haha

Dag 16
"Rensa bort halvtomma behållare i badrummet. Gör dig av med det som har gått ut."
Tips: Använd upp det du har innan du köper nytt.
Minska antalet saker i badrummet genom att använda ett sorts schampo och ett sorts balsam.
Det behövs verkligen rensas upp i badrumsskåpen framförallt! Där finns grejer som säkert är köpta på 90-talet, som jag inte använder men som jag tänker: kanske nån gång...
OMG
Men när det gäller tvål t.ex så tänker jag: vadå "gått ut"? Det funkar väl ändå eller?
Så den tanken tänker jag behålla. Däremot inte 20 år gammal peeling, som exempel...
Så härligt med denna utmaning! Den behövs!
Tackar för detta <3 

Dag 17
"Gå igenom dina handdukar (kökshanddukar och/eller badlakan). Gör dig av med de som är urtvättade eller trasiga."
Tips: Lämna dina gamla handdukar till t.ex. ett katthem eller liknande.
Tycker det är bra ordning på bad-handdukarna i alla fall. Och inte har vi för många heller. Lite olika storlekar bara.

Däremot behövs det en utrensning bland kökshanddukar (men inte vanliga handdukar). Syns inte på bilden nedan dock (ville väl mest visa vilken fin ordning det är 😇)
Kökshanddukarna slåss om platsen längst bak till höger. Resten av korgen har intagits av vanliga frottéhanddukar.
Ok. Ytterligare ett litet "projekt" att ta itu med. Känns väldigt överkomligt.

Dag 18
"Samla alla presentpapper på ett och samma ställe, gärna i en cylinderformad behållare. En papperskorg eller IKEA's påshållare VARIERA är bra exempel." - Aj aj, här blev det lite reklam minsann...Inte jag. Utmanaren.
Tips: För att hålla ihop en presentpappersrulle kan du klippa isär en toalettrulle på långsidan och trä över den.
Jo, det kan man ju såklart. Vad gött, jag behöver inte bry mig i denna utmaning hehe:
Visserligen är rullarna lite för långa för korgen men det har funkat ändå. Men såklart är idén om en cylinderformad behållare verkligen bra! Jag gjorde ju en sådan åt paraplyerna som jag tycker är jättefin och jättesmart: 

Och vad beträffar toarullen för att hålla ihop alltihop så har gummiband funkat alla tiders i alla år. Men idén är såklart helt super, speciellt då den ju bygger på återvinning (liksom mitt rör till paraplyerna) 😊
Gummiband funkar för mig:

Dessutom kom det ett litet "inspirationsmail" som lydde så här:
4 tips för ordning i barnens rum:
Här tänkte jag direkt, ja men detta angår ju inte mig. Men så kom jag på, just det! Ett barn har ju tillfälligt flyttat hem igen, lilla dottern Simone som fyller 27 om bara 5 dagar. Kanske det kunde vara nåt för henne och mig detta? Varje gång det stod skrivet "barn" eller "barnen" Ändrade jag till namnet Simone (rött = min kommentar) - detta är ett skämt och vill verkligen inte att Simone tar illa upp. Om du läser detta så hoppas jag du förstår detta. Du är bäst i hela världen, stökigt omkring dig eller inte 💝
Då kör vi:
1. Simone tar efter vuxnas beteende (har jag inte märkt). Håll ordning, plocka undan efter dig och rensa regelbundet (gör så gott jag kan)
2. Ha förvaring som fungerar för Simone (inte helt lätt, trångt och litet rum med snedtak = dåligt med utrymme men har ändå lösgjort en stor byrå och en garderob i hallen). Tänk på att ha förvaring i Simones höjd (funkar dåligt med snedtak) och märk lådor med bild och text (har gjort! Hjälps inte) så hon vet var sakerna skall vara.
3. Involvera Simone och låt henne rita etiketter och vara med och bestämma var sakerna skall vara (jag fixade etiketterna, tror inte hon var/är särskilt intresserad av det. Hon var dock med och bestämde var sakerna skulle vara). Då får hon in vanan tidigt och hjälper till utan att du behöver tjata (Öh nej)
4. Ta för vana att plocka undan i hennes rum före läggdags (aldrig i livet). Låt gärna Simone göra det själv (exakt. Funkar ungefär som en flygande guppy)
Simones rum:
No more comments.

Mars 2017 flyttade hon till en lägenhet (2:a hand) och efter att alla hennes saker var bortplockade gjorde jag ett röj. Det goaste var ju att bli av med allt damm...


Dag 19
"Rensa bort tre plagg som inte är aktuella, t.ex. mammakläder eller partykläder"
Hm, jo tre plagg skulle ju funka. Mammakläder har jag aldrig ägt, två döttrar till trots och partykläder? Que? Öh nej. Finns inte i min värld.
Hos mig är det t-shirts och jeans som gäller. I princip aldrig annat och jag är så nöjd med det så.
Tre utvalda t-shirts går bort:
"Ej aktuella" enbart för att de är urtvättade och bara blivit hängande i garderoben. Gött, tre t-shirts-luft i stället.

Dag 20
"Rensa en låda i garderoben".
När jag skriver detta och de följande längre ned så ligger jag väldigt mycket back pga att det har kommit annat emellan. Men det är ingen fara, jag vill bara skriva att jag lägger upp utmaningarna här, allteftersom de kommer till mig (ibland blir det paus på flera dagar).
Sedan får jag gå tillbaka till detta inlägg och redigera det jag hunnit med efteråt.
Kommentar till denna utmaning: Fick en likadan förra året (jag var med då också) då resultatet blev att två hela garderober blev rensade och iordningställda!

Dag 21
"Ta en titt i sladdlådan och gör dig av med 1-2 sladdar som du inte vet vart de går till"
Tips: märk dina sladdar så du vet vart de går till innan du lägger ned dem i lådan. Använd t.ex. en tom toalettrulle som du trycker in sladden i och skriver på eller tejpa fast en snutt frystejp som du skriver på.

Jaaaaaa, detta vill jag göra! Detta skall jag göra! 👍

Dag 22
"Samla allt löst som du har i tvättstugan och lägg i en heltäckande låda. Häll ihop halvtomma behållare så gott det går"
"Tvättstugan", det är vår lilla toa det. HA! 
Men det där försöker jag med så gott det går och jag tycker att det fungerar bra. Tops i en liten ask, tandpetare i en, kammar i en liten gammal bakpulver-ask (gammal = i plåt!), hårspännen fastklämda i hårdplast-remsan jag köpte dem i etc.
Har inget direkt som stör vad gäller denna bit.

Dag 23
"Plocka ihop de kläder som är rena eller som kan användas igen och häng in dem i garderoben. Behöver de strykas vill jag att du gör det också"
1. Jag stryker aldrig.
2. Jag gör redan så som det står skrivet.

Dag 24
"Märk en eller två platser med vad de innehåller. Det kan t.ex. vara en hylla, en mapp, ett skåp eller en burk"
Tips: För att göra det roligare och finare kan man använda fina etiketter från t.ex. nån internethandlare/bokaffär eller text från en märkmaskin.

Jag gör redan så här med en väldans massa saker. Ibland någon hylla som jag vet skulle kunna bli ett frågetecken, jag gör så med alla mappar/pärmar/kartonger som är undanskuffade på någon förvaringsplats. Burkar? O ja!
Vill jag göra det hela roligare och lite finare behövs ingen märkmaskin eller bokaffär. Har en skrivare så jag använder word i datorn och väljer ett snyggt typsnitt och skriver ut det 😄

Dag 25 
"Gör dig av med en eller två saker du inte använder. Har du vuxna barn, samla deras saker på ett ställe och be dem komma och hämta dem. Har du inga barn kanske du har saker som tillhör någon annan. Lämna tillbaka."
Tips: passa på att bjuda dina barn på middag och be dem då gå igenom sina saker. Det de inte vill ha får de ändå ta med sig och göra vad de vill med, t.ex. återvinning, skänka eller slänga. Det är inte din uppgift.

Jag kan säkert hitta fler saker att göra mig av med så det kan jag gå och kika på i dagarna. Simone är kanske på väg till eget boende snart, jag tänker definitivt inte gå igenom hennes saker. När hon väl flyttar får vi se vad som "blir över"...

Dag 26
"Gå igenom en eller två kartonger i förrådet. Sälj det som du inte använder och som är i bra skick, annars släng. 
Alternativ: gå igenom valfritt område, låda eller hylla.
Tips: det finns företag som kan sälja dina saker åt dig. Sellpy är ett exempel.
Du beställer hem påsar via nätet, fyller dem med bra kläder och saker och ber dem hämta dem eller skickar dem gratis med posten.

Nu har jag själv inte varit inne på denna tips-sida men det låter ju som att påsarna åtminstone kostar nåt. Strunt samma, det kan vara värt att kolla upp.
Mina kartonger innehållande "ska-ha-vid-annat-tillfälle"-grejer är redan noga rensade och redigt placerade i ett förvaringsutrymme på övervåningen. 💪


Dag 27
"Rensa ett valfritt skåp. Organisera så att det blir enkelt att hålla ordning."
Tips: Kategorisera sakerna och använd t.ex. genomskinlig plastback för att lättare se vad som är i. 
Hm...jag skulle kunna ta itu med gamla hörnskåpet i köket...

Dag 28
"Skapa ett hem för dina viktiga papper.
"Tips: Använd t.ex. en tidskriftssamlare eller brevkorg. Gör det enkelt att komma åt att lägga inkommande papper där. Glöm inte att märka upp innehållet."
Det där är ju jag i ett nötskal...kontrollfreak som jag är (har fått det efter morsan).
Så här har jag gjort i alla år:



Man får bestämma sig för hur man skall kategorisera och sen skapa flikar utifrån det. Det blir så LÄTT och ENKELT att sätta in de papper som kommer hem via post eller annat, direkt. Då den dagen kommer när man behöver just det specifika pappret så vet man var man hittar det 😃
Snabbt går det och tryggt känns det...

Dag 29
"Gå igenom och rensa en valfri pappershög som du har liggande. Samla alla veckotidningar på ett ställe."
För tillfället finns inga veckotidningar i huset. Ett tag prenumererade jag på "Allt Om Trädgård" och jösses så många det blev och jösses vad svårt jag hade att göra mig av med dem. Men en dag (det är ett bra tag sen nu) så bestämde jag mig för ett jätteprojekt...
Jag tog tidning för tidning och gick igenom sida för sida (alltså detta tog ju några veckor säkert). Klippte ut det som var intressant och delade upp det i 2 högar; hög nr 1 blev intressanta artiklar och hög nr 2 fick bli inspirerande bilder som kunde hjälpa mig i mitt planerande av trädgården.
Dessa papper finns nu samlade i en pärm 😁
För övrigt finns inga veckotidningar och det där med pappershögar finns ju redan med i en annan utmaning, så...

Dag 30
"Identifiera en eller flera ovanor som gör att det blir en oordning som du vill förändra"
Hmm...många av utmaningarna upprepas på olika sätt eller hänger liksom ihop med varandra.
Men det här med ovanor att identifiera och som jag vill förändra...skulle kunna vara att jag startar upp fler projekt samtidigt och just därför tar det extra lång tid att slutföra dem vilket innebär att de blir liggande/stående framför mitt synfält i vardagen och jag väljer att inte se fast att jag ser... Krångligt? Nä.
Ett exempel är grenen som egentligen är en trana. Den skall målas, lackeras och sen ut i trädgården som pynt/vakt tillsammans med mina två (gren-)Aliens. 
Efter att grenen varit inne länge så tog jag mig i kragen och började måla det röda på gren-tranan. Sen blev den stående. 
I köket där jag jämt sitter. 
Mitt framför ögonen dessutom.
Vilket gör att jag till slut ser den utan att se den:

Sen tog det lååååååååååååååååååång tid innan jag tog nästa steg; att märka ut (med blyertspenna) vart den svarta färgen skulle vara.
Detta är länge sen nu.
Den svarta färgen står bredvid mig på microvågsugnen, redo att skrida till verket.
Men där står den...och står och står.
Alltså, att avsluta saker jag påbörjat. Jovisst, såklart tranan kommer att bli färdig men jag tar mig an så mycket annat samtidigt vilket innebär att resterande "att-göra"-saker blir liggande (stående) i evighet.
Det är en ovana jag skulle vilja bli av med.
Att ta mig an ett projekt och sen avsluta det fortast möjligt.
Tack för mig - jag återkommer såklart, apropå de föregående oavslutade utmaningarna.
Natti.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar